Warzywa i owoce – świeże czy przetworzone – które są lepszym źródłem witaminy C?

Izabela Gutowska, Patrycja Marszałek, Irena Baranowska-Bosiacka, Agnieszka Łukomska, Marta Goschorska, Katarzyna Janda

Abstrakt


Wstęp: Witamina C jest niezbędnym składnikiem ludzkiej diety, koniecznym do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jej głównym źródłem są warzywa i owoce.
Celem pracy była ocena zawartości witaminy C w surowych warzywach i owocach oraz przetworach owocowo-warzywnych dostępnych w sieciach handlowych w okresie jesienno-zimowym.
Materiały i metody: Badaniom poddano 14 gatunków owoców i warzyw świeżych oraz przetworzonych, w których oznaczono zawartość witaminy C.
Wyniki: Wykazano różnice w zawartości witaminy C pomiędzy warzywami i owocami świeżymi oraz produktami gotowymi (przetworami z warzyw i owoców) dostępnymi na rynku.
Wnioski: W okresie jesieni i zimy nie zawsze najlepszym źródłem witaminy C są świeże warzywa i owoce. W niektórych przypadkach przetworzone surowce roślinne są bogatsze w tę witaminę.

Słowa kluczowe


witamina C; warzywa; owoce; świeże; przetworzone

Pełny tekst:

PDF (English)


DOI: https://doi.org/10.21164/pomjlifesci.604

Copyright (c) 2019 Izabela Gutowska, Patrycja Marszałek, Irena Baranowska-Bosiacka, Agnieszka Łukomska, Marta Goschorska, Katarzyna Janda

URL licencji: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/