The role of mirror neurons in cognitive and social functioning
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Brożek B, Hohol M. Umysł matematyczny. Kraków: Copernicus Center Press; 2015. p. 295-303.
Sosnowska B. Czy neurony lustrzane stanowią współczuciowy podkład ludzkiej moralności. In: Kojder I, red. Neurokognitywistyka w patologii i zdrowiu 2009-2011. Szczecin: Wydawnictwo Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego w Szczecinie; 2011. p. 21-32.
Bauer J. Empatia. Co potrafią lustrzane neurony? Warszawa: PWN; 2008.
Cattaneo L, Rizzolatti G. The mirror neuron system. Arch Neurol 2009;66(5):557-60.
Goban-Klas T, Sienkiewicz P. Społeczeństwo informacyjne. In: Społeczeństwo informacyjne: Szanse, zagrożenia, wyzwania. Kraków: Wydawnictwo Fundacji Postępu Telekomunikacji; 1999. p. 42-95.
Osika G. Komunikacja niewerbalna. Zeszyty naukowe Politechniki Śląskiej: Organizacja i Zarządzanie 2008;43:147-67.
Tomasello M. Kulturowe źródła ludzkiego poznawania – oceny, opinie, ceny. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy; 2002.
Baron-Cohen S. Rozwój zdolności czytania innych umysłów: cztery etapy. In: Klawiter A, editor. Formy aktywności umysłu. Ujęcia kognitywistyczne: ewolucja i złożone struktury poznawcze. Warszawa: PWN; 2009. p. 145-71.
Sanecka E. Manipulacja w reklamie telewizyjnej skierowanej do dzieci i młodzieży. Kultura-Media-Teologia 2013;13(2):19-36.
Czerniawska M. Empatia a system wartości. Prz Psychol 2002;45(1):7-18.
Baron-Cohen S. Theory of mind and autism: A review. Int Rev Res Ment Retard 2000;23:169-84.
Whiten A. Evolving a theory of mind: the nature of non-verbal mentalism in other primates. In: Baron-Cohen S, editor. Understanding other minds: perspectives from autism. Oxford: Oxford University Press; 1993.
Ramachandran VS. Neuronauka o podstawach człowieczeństwa. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego; 2012.
Fritch Ch. Od mózgu do umysłu. Jak powstaje nasz wewnętrzny świat. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego; 2011.
Tomasello M. Dlaczego współpracujemy. Kraków: CCPress; 2009.
Rizzolatti G. The mirror neuron system and imitation. In: Hurley S, Chater N,
editors. Perspectives on imitation: mechanisms of imitation and imitation in animals. Cambridge: The MIT Press; 2005. p. 55-76.
Iacobini M. Understanding others: imitation, language, empathy. In: Hurley S,
Chater N, editors. Perspectives on imitation: from cognitive neuroscience to social science. Cambridge: MIT Press; 2005. p. 77-99.
Wasilewski TP. Integracja sensoryczna i jej znaczenie dla funkcjonowania i rozwoju mowy dziecka. Pediatr Med Rodz 2018;14(1):20-32.
Gazzola V, Keysers C. The observation and execution of actions share motor and somatosensory voxels in all tested subjects: single-subject analyses of unsmoothed fMRI data. Cereb Cortex 2009;19(6):1239-55.
Fogassi L, Ferrari PF, Gesierich B, Rozzi S, Chersi F, Rizzolatti G. Parietal lobe: From action organization to intention understanding. Science 2005;308(5722):662-7.
Oberman LM, Ramachandran VS. The simulating social mind: The role of the mirror neuron system and simulation in the social and communicative deficits of autism spectrum disorders. Psychol Bull 2007;133(2):310-27.
Hohol M, Urbańczyk P. Some Remarks on Embodied-Embedded Social Cognition. In: Emotional Brain Revisited. Kraków: Copernicus Center Press; 2014.
Decety J, Jackson PL. The functional architecture of human empathy. Vol. 3, Behavioral and cognitive neuroscience reviews. Behav Cogn Neurosci Rev 2004;3(2):71-100.
Chlewiński Z. Umysł: Dynamiczna organizacja pojęć. Analiza psychologiczna. Warszawa: PWN; 1999.
Leslie AM. ToMM, ToBy, and Agency: Core architecture and domain specificity. In: Hirschfeld LA, Gelman SA, editors. Mapping the mind. Domain specificity in cognition and culture. Cambridge: University Press; 1994.
Mandler JM. How to build a baby: II. Conceptual primitives. Psychol Rev 1992;99(4):587-604.
Heider F, Simmel M. An experimental study of apparent behavior. Am
J Psychol 1944;57(2):243-59.
Maurer D, Barrera M. Infants’ perception of natural and distorted arrangements of a schematic face. Child Dev 1981;52(1):196-202.
Stern DN. The interpersonal world of the infant: a view from psychoanalysis and developmental psychology. New York: Basic Books; 1985.
Siegman AW, Feldstein S. Multichannel integration of nonverbal behavior. New York: Psychology Press; 2014.
Lempers JD, Flavell ER, Flavell JH. The development in very young children of tacit knowledge concerning visual perception. Genet Psychol Monogr 1977;95(1):3-53.
Phillips W, Baron-Cohen S, Rutter M. The role of eye contact in goal detection: evidence from normal infants and children with autism or mental handicap. Dev Psychopathol 1992;4(3):375-83.
Leslie AM, Thaiss L. Domain specificity in conceptual development: neuropsychological evidence from autism. Cognition 1992;43(3):225-51.
Leslie AM. Pretense and representation: the origins of “Theory of Mind”. Psychol Rev 1987;94(4):412-26.
Pratt C, Bryant P. Young children understand that looking leads to knowing (so long as they are looking into a single barrel). Child Dev 1990;61(4):973-82.
Wellman HM. The child’s theory of mind. London: The MIT Press; 1990.
Sodian B, Frith U. Deception and sabotage in autistic, retarded, and normal children. J Child Psychol Psychiatry 1992;33(3):591-605.
Watkins K. Developmental disorders of speech and language. Prog Brain Res 2011;189:225-38.
Rostowski J, Rostowska T. Rola systemu lustrzanych neuronów w rozwoju języka i komunikacji interpersonalnej. Psychol Rozw 2014;19(2):49-65.
Filimon F, Nelson JD, Hagler DJ, Sereno MI. Human cortical representations for reaching: mirror neurons for execution, observation, and imagery. Neuroimage 2007;37(4):1315-28.
Iacoboni M, Mazziotta JC. Mirror neuron system: basic findings and clinical applications. Ann Neurol 2007;62(3):213-8.
Rizzolatti G, Craighero L. The mirror-neuron system. Annu Rev Neurosci 2004;27(1):169-92.
Keysers C, Gazzola V. Unifying social cognition. In: Pineda J, editor. Mirror neuron systems. The role of mirroring processes in social cognition. New York: Humana Press; 2009. p. 3-37.
Le Bel RM, Pineda JA, Sharma A. Motor-auditory-visual integration: the role of the human mirror neuron system in communication and communication disorders. J Commun Disord 2009;42(4):299-304.
Burke SN, Barnes CA. Neural plasticity in the ageing brain. Nat Rev Neurosci 2006;7(1):30-40.
Wołkowski P. Biologiczne aspekty teorii zdolności językowej Chomsky’ego.
Diametros 2010;23:145-61.
Rizzolatti G. The mirror neuron system and its function in humans. Anat Embryol (Berl) 2005;210(5-6):419-21.
Kalat JW. Biologiczne podstawy psychologii. Warszawa: PWN; 2006.
Wan CY, Demaine K, Zipse L, Norton A, Schlaug G. From music making to speaking: engaging the mirror neuron system in autism. Brain Res Bull 2010;82(3-4):161-8.
Głowacka K. Hipoteza rozbitego lustra a trudności rozwijania teorii umysłu u osób ze spektrum autyzmu – przegląd literatury i aktualny stan badań. Teraźniejszość-Człowiek-Edukacja 2019;22(86):41-56.
Chorab G. Neurolingwistycznie programowana edukacja. General Professional Educ 2016;2:3-9.
Mudrecka I. Proces resocjalizacji w perspektywie dorobku neuronauk. Polish J Soc Rehabil 2015;10:15-25.
Hickok G. Mit neuronów lustrzanych. Kraków: Copernicus Center Press; 2016.
DOI: https://doi.org/10.21164/pomjlifesci.726
Copyright (c) 2021 Donata Kinga Simińska
License URL: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/