Działania profilaktyczne ukierunkowane na nowotwór jądra mężczyzn w wieku 15–40 lat. Promocja kampanii „Odważni wygrywają” – doświadczenia toruńskie
Abstract
Wstęp: Mężczyźni, którzy chorują na raka jądra, mają zazwyczaj 15–40 lat. Jeśli zostanie on wykryty na wczesnym etapie rozwoju, może być wyleczony. Mężczyźni czasem nie wiedzą, że są chorzy, w innym przypadku zazwyczaj wstydzą się o tym mówić. W związku z tym fundamentalnym problemem raka jądra jest jego wykrywalność. Jednym ze sposobów jej poprawienia jest informowanie mężczyzn o tym, że sami mogą uczyć się wykrywać zmiany w jądrach wykorzystując autodiagnozę. Celem pracy była analiza możliwości angażowania mężczyzn w wieku 15–40 lat do stosowania praktyki samobadania jąder oraz próba odpowiedzi na pytanie, jak uczniowie szkół średnich w Toruniu i Gronowie postrzegają stosowanie praktyki samobadania jąder.
Metody: Do osiągnięcia założonego celu zastosowano dwie metody badawcze: obserwację oraz sondaż. Dane zostały zebrane za pomocą ankiety ewaluacyjnej.
Wyniki i wnioski: Kampania „Odważni wygrywają” to pomysł Fundacji Gdyński Most Nadziei (GMN). Akcja rozpoczęła się w 2009 r. w Gdyni. Uczestnicy kampanii w Toruniu czerpią z gdyńskich doświadczeń, dlatego np. konsultują swoje działania z liderami Fundacji GMN i otrzymują gotowe materiały edukacyjne. W toruńskiej akcji bierze udział edukator, który miał raka jądra. Informacje o kampanii zaprezentowały lokalne media. Niestety, studenci pedagogiki wycofali się z akcji i liczba edukatorów zmniejszyła się względem wcześniej zakładanej. W szkołach nie udało się wprowadzić tzw. edukacji rówieśniczej. Informacje zebrane za pomocą kwestionariusza ewaluacji pozwoliły stwierdzić, że według młodzieży: a) edukacja na temat profilaktyki jąder jest ważna, potrzebna (70,5%), b) przekazywane treści zrozumiałe (64,4%), c) zdobyta wiedza przydatna (49,3% – zdecydowanie tak; 31,1% – raczej tak), d) sposób prowadzenia zajęć odpowiedni (88,4%). Pozytywny odbiór zajęć przez uczniów i podobna ocena kampanii przez pracowników szkół biorących udział w akcji sprawiły, że także inne placówki oświatowe chcą zorganizować zajęcia edukacyjne z profilaktyki raka jądra. Akademia Walki z Rakiem w Toruniu kontynuuje więc kampanię „Odważni wygrywają” i rozszerza swoje działania.
Metody: Do osiągnięcia założonego celu zastosowano dwie metody badawcze: obserwację oraz sondaż. Dane zostały zebrane za pomocą ankiety ewaluacyjnej.
Wyniki i wnioski: Kampania „Odważni wygrywają” to pomysł Fundacji Gdyński Most Nadziei (GMN). Akcja rozpoczęła się w 2009 r. w Gdyni. Uczestnicy kampanii w Toruniu czerpią z gdyńskich doświadczeń, dlatego np. konsultują swoje działania z liderami Fundacji GMN i otrzymują gotowe materiały edukacyjne. W toruńskiej akcji bierze udział edukator, który miał raka jądra. Informacje o kampanii zaprezentowały lokalne media. Niestety, studenci pedagogiki wycofali się z akcji i liczba edukatorów zmniejszyła się względem wcześniej zakładanej. W szkołach nie udało się wprowadzić tzw. edukacji rówieśniczej. Informacje zebrane za pomocą kwestionariusza ewaluacji pozwoliły stwierdzić, że według młodzieży: a) edukacja na temat profilaktyki jąder jest ważna, potrzebna (70,5%), b) przekazywane treści zrozumiałe (64,4%), c) zdobyta wiedza przydatna (49,3% – zdecydowanie tak; 31,1% – raczej tak), d) sposób prowadzenia zajęć odpowiedni (88,4%). Pozytywny odbiór zajęć przez uczniów i podobna ocena kampanii przez pracowników szkół biorących udział w akcji sprawiły, że także inne placówki oświatowe chcą zorganizować zajęcia edukacyjne z profilaktyki raka jądra. Akademia Walki z Rakiem w Toruniu kontynuuje więc kampanię „Odważni wygrywają” i rozszerza swoje działania.
Keywords
rak jądra; męskie zdrowie; kampania społeczna; edukacja i doświadczenie
Full Text:
PDF (Język Polski)DOI: https://doi.org/10.21164/pomjlifesci.530
Copyright (c) 2019 Małgorzata Rębiałkowska-Stankiewicz, Magdalena Gajewska, Jacek Mianowski
License URL: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/